marți, 26 iunie 2012

Experimentul chimic - observaţie şi interpretare

Acum, la început de vacanţă, vă propun să ne apropiem puţin de latura practică a chimiei, experimentul. Nu voi susţine o întreagă teorie didactico-pedagogică cu privire la experiment. Doresc să menţionez doar două aspecte care, pentru elevi, asigură succesul în activitatea de învăţare a chimiei prin experimente: observaţia şi interpretarea.
Observaţia se realizează cu ajutorul simţurilor; vedem o schimbarea a culorii mediului de reacţie, o efervescenţă (degajarea unui gaz), detectăm un miros diferit sau schimbarea temperaturii vasului în care se desfăşoară reacţia. În general, observaţia este răspunsul la întrebarea Ce se întâmplă?
Interpretarea se realizează pe baza observaţiilor. Interpretarea oferă răspunsuri la întrebarea De ce se întâmplă? De cele mai multe ori, pentru a emite o judecată cu valoare generală, este necesar să repetăm acelaşi experiment, în aceleaşi condiţii, modificând însă un singur parametru.

Şi  pentru a vă da posibilitatea să observaţi şi să interpretaţi, vă propun o serie de trei încercări, de vacanţă, cu privire la indicatori şi acţiunea diferitelor substanţe asupra acestora. Orice absolvent al clasei a IX-a şi chiar şi din gimnaziu, ştie că indicatorii sunt substanţe care au proprietatea ca în prezenţa unor anumite substanţe îşi modifică aspectul coloristic. De exemplu, fenolftaleina este incoloră în mediu neutru sau acid, iar in mediu bazic devine roşu-carmin, metil-oranjul este roşu-roz-oranj în mediu acid, iar în mediu bazic devine gălbui.
Poate vă veţi întreba de unde veţi găsi indicatori, aceştia fiind produşi de sinteză? Natura ne oferă, pe langă multe alte lucruri minunate şi posibilitatea de a obţine indicatori.
Un indicator natural se poate obţine din varza roşie, astfel:
  • un sfert de varză roşie se taie fin, se acoperă cu 400 ml apă fiartă, lăsându-se 10 minute.
  • zeama astfel obţinută se lasă să se răcească la temperatura camerei şi se strecoară.
  • se adaugă cca. 5 ml etanol (se poate folosi alcool dublu rafinat, masurat cu o seringă)
Astfel se obţine o soluţie de indicator de culoare violet inchis.
Pentru a vedea modul de comporatare a indicatorului preparat, se pot folosi diverse soluţii care se găsesc prin gospodărie (oţet, zeamă de lămâie, leşie (conţine sodă caustică, deci cu atingeţi cu mâna), lapte de var (soluţie de var stins), soluţie de săpun).
Dacă nu aveţi eprubete, folosiţi sticluţe transparente, pe care în prealabil la spălaţi bine, pentru a îndepărta eventualele imporitaţi. Adăugaţi în fiecare sticluţă 1-2 picături de indicator şi agitaţi. Notaţi pe un caiet, denumirea substanţei conţinută de soluţie, culoarea iniţială şi culoarea după adăugarea indicatorului. Încercaţi să trageţi concluzii cu privire la modul de schimbarea a culorii.

Succes şi vacanţă plăcută.

7 comentarii:

  1. Buna ziua! am o intrebare de chimie dar nu este legata de acest articol. Sper sa imi puteti raspunde, daca doriti. Vara asta am inceput sa reiau materia la chimie invatata in timpul anului scolar pentru ca am anumite goluri.Sunt la lectia etoxilarea alcoolilor(cls a 11-a)si nu imi pot da seama cum se denumesc hidroxieterii razultati. In carte am doar doua exemple de reactii: un alcool monohidroxilic si unul dihiroxilic deci nu mi-am putut da seama de "regula". Daca ma puteti ajuta v-as ramane recunoscatoare. Multumesc!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Depinde cât de profund vrei să studiezi chimia. Din câte îmi dau seama te interesează o admitere la medicină. Pentru aceasta este suficient manualul, iar problemele sunt doar la nivelul acestuia.
      Oricum, revenind la denumirea polieterilor hidroxilaţi, observăm că este vorba despre:
      1. un rest de hidrocarbura, legat printr-o punte de oxigen (eterică) de etilen.
      2. etilenul este legat printr-o punte eterica de un alt etilen şi aşa mai departe, până la gruparea hidroxil.
      În consecinţă denumirea va fi de forma:
      Rest1-oxi-n(di, tri, tetra, poli etc.)etoxi-1-ol, avand în vedere ca numărăm catena de la gruparea hidroxil.
      De ex: C6H5-O-(CH2-CH2-O)8-H se denumeşte: fenoxi-octoetoxi-1-ol (cifrele le treci ca şi indici.)

      Succes!

      Ștergere
    2. MULTUMESC MULT PENTRU RASPUNS! nu am reusit sa gasesc nicaieri altundeva vreo explicatie. Multumesc! Cat despre admitere, as vrea sa intru la farmacie nu la medicina. Felicitari pentru acest blog! O zi buna!

      Ștergere
    3. Succes in pregatire.
      Apropo, sper sa nu te sperii, dar facultatea de farmacie se poate numi si Facultatea de Chimie Aplicata.

      Ștergere
  2. Buna ziua ! Sunt la un concurs de chimie , ce experiment mi-ati recomanda pentru clasa a zecea ?

    RăspundețiȘtergere
  3. Deshidratarea etanolului (cu obţinerea etenei) şi barbotarea acesteia în soluţie bazică de KMnO4 sau apă de Brom.

    Succes!

    RăspundețiȘtergere
  4. Buna ziua!

    Am si eu o intrebare daca se poate. Trebuie sa fac un experiment cu sfecla rosie. Trebuie sa pun o picatura in otet,zeama de lamaie,apa,alcool si domestos. Si trebuie sa scriu ce se intampla in legatura cu ph.ul si culoarea. Ma puteti ajuta?

    RăspundețiȘtergere